Såhär är det att jobba på Amazon Logistics.

Amazon Logistics levererar cirka 2,5 miljarder paket per år bara i USA. Enligt en Morgan Stanley-rapport, är det nästan lika mycket som både FedEx och UPS tillsammans. Amazon har mer än 800 logistikpartners, och tillsammans förfogar de över nästan 75 000 förare – för att kunna leverera alla paket från Amazon.

Långa timmar för chaufförer
Amazon har cirka 100 miljoner Amazon Prime-medlemmar, som ska få snabbare leveranstider som en del av sitt medlemskap. Amazon skapade 2015 ett ”flexprogram” för att anställa kontraktsförare. Detta för att hålla jämna steg med efterfrågan på transporter.

De enda kraven för att bli Amazon Flex-förare är att du ska vara över 21 år och ha körkort, bilförsäkring, äga minst en medelstor sedan samt bli godkänd i en grundläggande bakgrundskontroll. Du förväntas också att ha tillräckligt god datavana för att hantera appen med Amazons PIM system.

Amazon annonserar att Flex-drivrutiner kan tjäna mellan $ 18 och $ 25 per timme, men detta beror på vilka skift du kan tänkas köra. I en CNBC- rapport rapporterade de om en Flex-chaufför i San Francisco-området som lyckades levererade 46 paket på cirka tre och en halv timme och med en förtjänst på $ 105.

Flex-förare måste använda sina egna bilar och betala för sin egen bensin, vägtullar och underhåll av fordonet. Amazon använder ett PIM system som kommunicerar med en app för att kunna registrera sig som tillgänglig för ett tidsblock. Föraren måste sedan hämta försändelserna på närmsta plocklager. Beroende på vilket område paketen ska levereras i och inom vilken tidsram gör paketen i sig lösmamma eller ej. Särskilt om de ska levereras i ett område har mycket övergångsställen eller områden med mycket trafikstockningar.

En heltids anställ Amazon-chaufför tjänar i genomsnitt mellan $ 15 och $ 17 per timme innan skatt, och de får även tillgång till företagets egna fordon. En heltidsförare kan göra upp till 100 leveranser per dag och detta med en arbetstid cirka 10 timmar. Under hektiska årstider, som semestertider eller Amazon Prime Day, förväntas heltidschaufförerna arbeta mycket övertid.

Att arbeta som heltids- eller kontraktsförare för Amazon har både sina fördelar och nackdelar. Som chaufför kan du tjäna bra med pengar, men du kommer också få jobba långa och hårda dagar.

Business Insider genomförde intervjuer med för detta och verksamma chaufförer. Alla intervjuerna vissa de på ett framdrivet riskfyllt beteende i trafiken.  Antalet paket som skulle levereras på minsta möjliga tid fick chaufförerna att köra i farliga hastigheter och ta onödiga risker i trafiken. Det fanns heller ingen schemalagda raster eller utrymme för pauser.  och En kontraktsförare berättade också för CNBC att de var skyldig att hela tiden hålla koll på Amazons Pim system i Flex-appen, vilket bidrog till distraktioner stor distraktion.

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *